Thursday, February 2, 2012

DIALOG BAHAYA TUALA WANITA BIASA




Jumpa seorang kakak sharing bahayanya tuala wanita biasa :

“Kakak tahu tak tuala wanita biasa yang ada dipasaran dibuat dari dua benda sahaja, serbuk kayu atau kertas yang dikitar semula. Ambil tuala wanita biasa belah tengah ambil isi dalamnya berwarna putih. Kenapa ? sedangkan serbuk kayu asal warnanya hitam atau coklat. Kerana ia telah dilunturkan oleh bahan peluntur berklorin atau mudah fahamnya klorox direndam 30 jam di kilangnya untuk diputihkan.

Apabila badan wanita panas atau darah haidnya panas memakai tuala wanita biasa maka ia akan menguwap menghasilkan sejenis gas yang merbahaya yang dikenali sebagai ‘dioksin’. Dioksin ini kalau ikut kajian jika lebih bahaya 300x ganda dari racun arsenic dan jika sekiranya beberapa titik tumpah dalam kolam mandi yang bersaiz besar sesiapa yang terjun mandi di dalamnya akan mengaktifkan karsinogen iaitu agen penggalak kepada pertumbuhan kanser, fibroid dan pelbagai sakit puan yang lain.

Kajian menunjukkan 80% wanita pada hari ini bermasalah ‘sakit puan’. Bermakna dari 100 orang wanita, 80 orang bermasalah sakit puan sekaligus menjadi peluang luas bisnes kita. Kesemuanya adalah kesan dari pemakaian tuala wanita biasa yang dibuat dari serbuk kayu atau kertas yang dikitar semula. Bahan ini telah dilunturkan oleh peluntur berklorin. Apabila darah haid atau badan wanita panas berlaku pemeluapan seterusnya menghasilkan sejenis gas berbahaya yang dikenali sebagai ‘dioksin’. Dioksin akan mengaktifkan karsinogen iaitu agen penyebab kanser. Dioksin diserap terus ke dalam rahim wanita melalui pemakaian tuala wanita biasa. Menurut kajian seorang wanita akan menggunakan 15,000 keping tuala wanita sepanjang hayatnya, bermakna mereka terdedah kepada dioksin sebanyak 15,000 kali. Dioksin dianggap 130x ganda lebih bahaya dari racun arsenik yang boleh membunuh.

Kanser juga dianggap ‘pembunuh secara senyap’ (silent killer). Ditahap awal iaitu tahap 1 & 2 ia tidak menunjukkan sebarang tanda kehadiran sehinggalah di tahap 3 & 4. Kanser pada tahap ini dianggap telah matang dan amat berbahaya. Kanser payu dara contohnya dianggap pembunuh no 1 wanita pada hari ini. Kajian menunjukkan 85% pengidap kanser payu dara bukan sebab keturunan. Malah kajian juga menunjukkan pertumbuhan kanser mengambil masa antara 1-14 tahun. Mungkin kita rasakan ia bukan masalah kita pada hari ini namun tiada siapa yang mampu mendakwa mereka bebas dari ancaman kanser pada masa yang akan datang. Di zaman dahulu nenek moyang kita hanya menggunakan tuala atau kain sebagai alas ketika keluar haid (uzur). Faktor inilah yang menjadikan kita jarang mendapati kanser payu dara atau pangkal rahim menyerang nenek moyang kita pada zaman dahulu." (Sharing dialog ini setiap hari dengan semua orang anda pasti berjaya)...


No comments:

Post a Comment